Pressemeddelelse
Data er ikke nice-to-have. Det er fremtiden
Indsigt, vi kan agere på
Messer er fortsat et af de stærkeste marketingkanaler, når det handler om at møde kunder, partnere og beslutningstagere.
Men der er særlig én ting, der halter: dokumentationen.
Alt for ofte evalueres messedeltagelse på mavefornemmelser:
”Vi plejer at tage af sted, vi synes det gik godt og der var mange gæster.”
Og selvom stemningen kan være høj på standen, mangler ledelsen ofte klare tal på, hvad det egentlig gav.
“Efter mere end 30 år i messebranchen har jeg set, hvordan virksomheder igen og igen bruger store budgetter,
men mangler dokumentation for, hvad de får ud af det. Det er på tide, vi ændrer den kultur.”
– Jakob Dyrbye, ejer af Faust Dyrbye, som står bag initiativet til at revolutionere branchen med fokus på data.
54% måler … Resten gætter…
I en tid, hvor næsten alt i digital marketing og salg kan måles ned til mindste klik, ser det helt anderledes ud, når vi kigger på messer.
På et webinar afholdt med DI Handel (2024*), kom det tydeligt frem:
- 54% indsamler data fra deres stand
- 39% gør ikke
- 7% ved det ikke
Samme gør sig gældende til webinaret afholdt i 2025** om selvsamme emne, hvor:
- 23% svarede at de mest evaluerede på fornemmelsen
- 66% svarede at de måler lidt – fx på leads og besøgende
- 11% svarede at de arbejder systematisk med data
Det kan indikere, at flere virksomheder i praksis famler i blinde, når de skal dokumentere udbyttet af deres messedeltagelse.
*Besvarelser baseret på 28 adspurgte
**Besvarelser baseret på 56 adspurgte
(R)evolution i messebranchen
Webinardeltagerne (2024*) blev også spurgt om data ville have en afgørende betydning for deres deltagelse på fremtidige messer.Til det svarede:
- Hele 68% ‘ja’
- 39% ‘nej’
- 7% ved ikke
Så når vi ser fremad, står billedet klart:
data og indsigter bliver nøglen til at retfærdiggøre budgetter, skabe bedre leads og optimere messeindsatsen.
Med andre ord: vi står midt i en (r)evolution.
Og vi mærker det allerede hos Faust Dyrbye, hvor efterspørgslen på indsigt er stigende.
Virksomheder vil vide, om deres messer skaber reel værdi – ikke kun på fornemmelser, men konkret på bundlinjen.
Og hvis messer skal have en stærk plads i fremtidens marketing, må vi kunne [be]vise tallene.
Derfor skal data være en naturlig del af enhver messedeltagelse.
*Besvarelser baseret på 22 adspurgte
Vores løsning: 360° data på messen
Hos Faust Dyrbye har vi ikke bare set problemet.
Vi har også arbejdet intensivt med at finde løsningen.
Vi har udviklet en tilgang, der kombinerer selve standen med sensorer og personaletræning.
Det forklarer Jakob Dyrbye:
“I den perfekte verden er messedata todelt.
Fra space har vi sensorerne, der viser hvor mange, hvor længe og hvorhenne.
Fra ground har vi medarbejderne, der gennem træning indsamler hvem og hvad – og sikrer den vigtige opfølgning.
Når vi kombinerer de to spor, får vi et 360° billede af messedeltagelsen
– både brugbart og handlingsorienteret. Og det hele sker naturligvis iht. GDPR-reglerne.”
Messer er fortsat people business
Vi handler med mennesker, vi kan li’ og som vi har tillid til.
“Messer er stadig relationernes hjemmebane. Men jeg tror på, at vi kan (r)evolutionere måden, vi arbejder med messer på. Ikke ved at tage magien ud af det personlige møde – men ved at tilføje den indsigt, som gør oplevelsen endnu mere værdifuld.” – Jakob Dyrbye.
Data er ikke længere nice-to-have. Det er fremtiden. Og den kan I opleve hos os. Vi står klar med løsningen – og vi er tæt på, hvis ikke de første i Danmark, der tilbyder denne tilgang til messedata.
For yderligere info
For uddybelser eller spørgsmål, kontakt venligst Jakob Dyrbye på **@*********ye.dk eller +45 31 68 24 24