Isenkrammet er sekundært – værdiskabelse er primært

Der findes et væld af fantastisk dygtige standbyggere. Kreative, dygtige printfolk og rutinerede håndværkere, som er gode til at overholde deadlines. Og marketingmedarbejderne er mindst lige så dygtige. Kompetente tovholdere med grafisk forståelse, der styrer messestanden på plads. Det er der ingen ben i. Men går vi fra at betragte standen som ‘flot’ til at betragte den som ‘værdiskabende’, ser billedet anderledes ud.

For ganske få år siden var isenkram og grafik det fuldstændig primære. Og det er det stadig for rigtig mange. Og med rette. For det er vigtigt. Men… vigtigst af alt er værdiskabelse – både for udstillerne og for deres kunder.

Messen åbner og forestillingen begynder

Hvis man laver en analogi til et teaterstykke, kan man se standen som scenografien. Den sætter den rette stemning og giver skuespillerne de nødvendige rekvisitter og dekorationer, så de kan spille deres roller.

På samme måde skal standdesignet understøtte de opgaver, medarbejderne har på messen. Og deres opgave er at spille deres roller som planlagt for at nå de målsætninger, der er fastlagt for messedeltagelsen. De skal bruge scenen for at performe og formidle de rette budskaber til de rette kunder på den rette måde og på det rigtige tidspunkt.

Hvis der i planlægningen af messen ikke er udformet et manuskript og en rolleliste, vil standpersonalet i bedste fald stå på standen og gøre, som de plejer. Og de vil i værste fald føle sig malplacerede, usikre og arbejde efter arbitrære mål. Og værdiskabelsen risikerer at bliver ikke-eksisterende eller i hvert fald tilfældig og udokumenteret.

Drejebog og manuskript

Når værdiskabelse er omdrejningspunktet for messedeltagelsen, bliver det ikke længere kun et spørgsmål om, hvorvidt standen er flot, om de trykte handouts ligger på de rigtige hylder eller om gulvtæppet er støvsuget.

Det handler snarere om, hvordan man får alle messeaktiviteterne til at spille sammen og skabe en unik performance: Kommunikationen på standen skal kundevendes, så budskaberne taler til gæsternes behov, aktiviteterne på standen skal understøtte budskaberne, flowet og rundvisningen på standen, der planlægges for kunderne, skal være relevant. Og så videre. Og det vigtigste: Marketingmedarbejderne, salgsmedarbejderne og alle de øvrige spillere skal være aligned og arbejde mod det fælles mål, der er opstillet for messedeltagelsen.

4 gode råd, der gør dit standdesign værdiskabende:

  1. Kundevend din kommunikation – fortæl ikke hvad du kan, men hvordan du bidrager med værdiskabelse for kunden
  2. Skab flere indgange til budskaberne på standen – skab mulighed for at fortælle budskabet ud fra den vinkel, der interesserer kunden
  3. Træn dit personale i at bruge standen/scenen og sørg for, at standpersonalet ved, hvordan de bruger standen – hvad kan de fortælle/vise hvorhenne
  4. Commit standpersonalet til de målsætninger, der er lagt for messen

Tag ikke fejl – standen må stadig gerne være flot!

Når vi påstår, at isenkram og grafik er sekundært, skal det altså forstås sådan, at flot isenkram ikke er en værdi og et mål i sig selv. Målet er at få isenkram, grafik, aktiviteter, medarbejdere, kunder m.v. til at spille sammen, så behov og ydelser når hinanden, og der skabes værdi for alle involverede. Teaterstykket skal være en nydelse at se på, og scenografien skal være på plads, så skuespillerne kan agere og træde i karakter og få budskaber og værdier til at nå ud over scenekanten.

Læs om, hvordan du kan bruge messen rigtigt og få flere kunder.

Kontakt Jakob Dyrbye på jd@faustdyrbye.dk eller +45 31 68 24 24 og hør, hvordan han specifikt kan hjælpe jer.