Giver du dine ordrer til konkurrenterne?
Hold det, du lover – og få flere ordrer i bogen
En undersøgelse fra det Amerikanske CEIR (Center for Exhibition Industry Research) fortæller, at: 42 % aldrig modtager det materiale, de bliver lovet på messe, og 28 % får det først, efter de har købt produktet af [ja, gæt selv] konkurrenten.
Opfølgning efter en messe er et smertensbarn for mange. Vi kommer for sent i gang, det tager lang tid, og det kan føles lidt anmassende. Den gode dialog og stemning, vi havde på messen, er svær at følge op på…
Jeg var begejstret…
…sidst jeg selv var på messe. På Euro Shop [udstillingsbranchens egen messe] blev jeg præsenteret for nogle – tør jeg godt sige – ret fede udstillingsprodukter og gadgets. De ville passe perfekt ind i vores sortiment, og jeg var godt på vej ind i en beslutningsproces.
Især ét produktet var ret fedt. Og sælgeren lovede mig priser og materiale, så jeg hurtigt kunne tage en beslutning og lægge en ordre hos ham, når jeg kom hjem og havde vendt det med kollegerne.
MEN, så skete der ikke mere…
…som i ingenting overhovedet! Jeg hørte ikke et pip fra manden. Modtog aldrig det materiale, han havde lovet mig. Ikke en opringning, ikke en brochure, ingen priser – ikke den mindste lillebitte mail kom der fra ham.
For at gøre en lang historie kort gik jeg til min ven Google. Jeg fandt frem til virksomheden og en sælger og fik fingre i det materiale, jeg havde brug for for at komme videre – på trods af en vis skepsis og stor skuffelse.
Gør det let at holde det, du lover
Med eksplicitte målsætninger og en veldefineret målgruppe, et motiveret personale og systemtisk [og digital] opsamling af leads kommer opfølgningen til at glide i smør. Det eneste det kræver er, at I får helt styr på disse 5 områder:
1) Brandvarme leads
Hvilke leads skal I have med hjem for at nå jeres mål? Hvad karakteriserer et godt, brandvarmt lead for jer?
2) Spørg om det rigtige
Hvilke informationer skal I indsamle om jeres gæster/leads for at kunne følge målrettet op? Hvad skal I huske at få svar på og permission til?
3) Pakket og klart
Hvad vil I følge op med, og hvordan vil I sende materialet ud? Hav brochurer, priser, pdf’er m.m. klar, inden I tager af sted.
4) Indsaml [digitale] visitkort
Hvordan indsamler I leads, så I effektiviserer opfølgningsprocessen? Har I de rette [digitale] værktøjer til rådighed?
5) Fra lead til salg
Hvem gør hvad hvornår, og hvordan får I let og hurtigt jeres leads ind i jeres CRM, så de indgår i den eksisterende salgsproces?
Nem og målrettet opfølgning starter allerede før messen. Mindset, ejerskab, praktik og tid i kalenderen skal alignes og fintunes, så jeres løfter ikke bliver uoverskuelige at holde, når I er tilbage fra messen.
Og for lige at vende tilbage til min ven fra Euro Shop – min vej til at blive kunde hos ham kunne have været langt mere smooth og uden skår, hvis han havde været helt skarp på de 5 områder – og han havde holdt det, han lovede…
Kærlig hilsen
Signe
Få trænet dit standpersonale og få mere succes med messen.
Vil du vide mere om, hvordan vi hjælper vores kunder med at holde det, de lover, så kontakt Jakob Dyrbye på jd@faustdyrbye.dk eller +45 31 68 24 24.